top of page

Zombie – hymn sprzeciwu, który wstrząsnął światem

Zaktualizowano: 7 lut

Każdy koncert w ramach trasy "Aleja Rocka Symfonicznie" to hołd składany artystom, których twórczość zmieniała historię muzyki. W tym roku szczególne znaczenie ma utwór, który mimo upływu lat pozostaje krzykiem sprzeciwu wobec brutalności świata.

"Zombie" The Cranberries ponownie wybrzmiewa na scenie, przenikając w serca publiczności.


W czasach, gdy kolejne wojny pochłaniają niewinne życie, pamiętamy, że muzyka ma moc

przypominania o tragediach, które nigdy nie powinny się wydarzyć.


Wojna w Ukrainie, podobnie jak wiele konfliktów w historii, odbiera głos tym, którzy najbardziej cierpią. "Zombie" to hymn o tych, których świat zdążył opłakać, ale nie zdążył ocalić. Dlatego ten utwór znalazł się w naszym repertuarze – bo jego przesłanie nigdy nie straci na aktualności.


Zombie - The Cranberries _ Agencja Brussa

Głos, którego nie dało się uciszyć


Był marzec 1993 roku. W Londynie padał deszcz, bębniąc o szyby hotelowego pokoju, gdzie Dolores O’Riordan usiadła na podłodze, trzymając gitarę. Mała lampa rzucała ciepłe światło na kartkę papieru, na której pojawiały się pierwsze wersy tekstu. W jej głowie narastał głos – głos opowieści o bólu, gniewie i bezradności. Musiał zostać wypowiedziany.


Kilka dni wcześniej irlandzka telewizja nadawała relację z zamachu bombowego w Warrington. IRA zdetonowała dwa ładunki wybuchowe w centrum miasta, zabijając dwoje dzieci: trzyletniego Johnathana Balla i dwunastoletniego Tima Parry’ego. Dolores widziała matki opłakujące swoje dzieci i nie mogła tego znieść.


"Another head hangs lowly, child is slowly taken..." – te słowa pojawiły się jako pierwsze, stając się bolesnym, ale prawdziwym zapisem jej emocji.


Irlandia podzielona przemocą


Konflikt w Irlandii Północnej, znany jako The Troubles, trwał od końca lat 60. do 1998 roku. Setki zamachów bombowych, tysiące ofiar i bezwzględna walka między protestanckimi unionistami a katolickimi republikanami – wszystko to zbudowało atmosferę niekończącego się strachu.


The Cranberries nie byli zespołem politycznym. Ich muzyka opowiadała o emocjach, relacjach i życiowych doświadczeniach. Jednak Dolores nie mogła pozostać obojętna. "Zombie" miało być czymś więcej niż piosenką – miało stać się krzykiem przeciwko bezsensownemu cierpieniu.


Narodziny brzmienia protestu


The Cranberries byli znani z melodyjnych ballad, takich jak "Linger" czy "Dreams". Jednak tym razem Dolores chciała czegoś innego. Skomponowała utwór na gitarze akustycznej, ale szybko zdała sobie sprawę, że to za mało.


"To musi być mocne, bo to jest złość" – powiedziała, sięgając po gitarę elektryczną i dodając przesterowane riffy.

Perkusista Fergal Lawler wspominał, że Dolores grała tak głośno, że nie słyszeli tekstu. Chciała, by każdy dźwięk niosł brutalną prawdę o przemocy.


Gdy zespół pierwszy raz zagrał "Zombie" na żywo, publiczność zareagowała inaczej niż zwykle. Zamiast spokojnego kołysania się w rytm muzyki, ludzie zastygali, porażeni mocą utworu. Coś się zmieniło. To nie była kolejna piosenka. To była deklaracja.


Walka o wydanie


Wytwórnia Island Records miała początkowo wątpliwości co do wydania utworu jako singla, uznając go za zbyt kontrowersyjny.


"Dolores była niezwykle zdeterminowana. Wytwórnia oferowała jej milion dolarów za nagranie czegoś bardziej komercyjnego, ale ona odrzuciła propozycję, tłumacząc, że 'Zombie' musi zostać usłyszane" – wspomina menedżer zespołu.
Zombie The Cranberries


Ostatecznie "Zombie" zostało wydane jako singiel 19 września 1994 roku, a w październiku pojawiło się na albumie No Need to Argue. Utwór natychmiast zdobył popularność, docierając do szczytów list przebojów w wielu krajach.




Teledysk i jego znaczenie


Reżyserem teledysku do "Zombie" był Samuel Bayer, twórca klipu do Smells Like Teen Spirit Nirvany.


Wideo składa się z dwóch warstw:

  • symbolicznych scen, w których O'Riordan pojawia się pokryta złotą farbą, otoczona przez dzieci ucharakteryzowane na anioły,

  • surowych, czarno-białych nagrań przedstawiających żołnierzy i cywilów w Irlandii Północnej.


Sceny te miały na celu podkreślenie kontrastu między niewinnością dzieci a brutalnością konfliktu zbrojnego. Teledysk został zakazany w niektórych krajach, w tym w Wielkiej Brytanii i Irlandii, gdzie telewizje publiczne wyemitowały ocenzurowaną wersję skupiającą się na scenach występu zespołu.



Obecnie "Zombie" pozostaje jednym z najbardziej rozpoznawalnych utworów lat 90.. Teledysk przekroczył miliard wyświetleń na YouTube, co uczyniło The Cranberries pierwszym irlandzkim zespołem, który osiągnął ten kamień milowy. Utwór pojawia się w licznych filmach, serialach i kampaniach antywojennych, a jego przekaz pozostaje aktualny.


Odbiór i krytyka


Po premierze "Zombie" spotkało się z entuzjastycznym przyjęciem ze strony krytyków muzycznych i publiczności. Utwór trafił na pierwsze miejsca list przebojów w Australii, Francji, Niemczech i innych krajach. W 1995 roku zdobył MTV Europe Music Award w kategorii Najlepsza piosenka.


Nie wszyscy jednak byli przychylni utworowi. Niektóre kręgi w Irlandii Północnej i Wielkiej Brytanii zarzucały zespołowi nadmierne uproszczenie skomplikowanej sytuacji politycznej. Pojawiły się głosy, że Dolores O'Riordan, pochodząca z Limerick, nie miała bezpośredniego doświadczenia z konfliktem w Irlandii Północnej i nie powinna zabierać głosu w tej sprawie.

O'Riordan odpowiadała na zarzuty jasno:


"Nie można ignorować tego, co się dzieje wokół. Nie trzeba być bezpośrednio w centrum wojny, żeby być poruszonym cierpieniem niewinnych ludzi."

Wpływ i dziedzictwo utworu


"Zombie" przez lata stało się hymnem protestu przeciwko przemocy i konfliktom zbrojnym. Po śmierci Dolores O'Riordan w 2018 roku, utwór ponownie trafił na listy przebojów, a amerykański zespół Bad Wolves nagrał jego własną wersję, przekazując dochody z utworu rodzinie zmarłej wokalistki.


W 2023 roku "Zombie" ponownie stało się hitem, tym razem jako nieoficjalny hymn irlandzkiej drużyny rugby podczas Pucharu Świata. Wykorzystanie utworu w tym kontekście wywołało kontrowersje, gdyż niektórzy irlandzcy nacjonaliści uznali go za anty-IRA i niewrażliwy wobec ich historii. Jednak premier Irlandii, Leo Varadkar, poparł jego użycie, twierdząc, że "Zombie" jest piosenką antyterrorystyczną, a nie polityczną.


The Cranberries wykonywali "Zombie" na każdym koncercie od momentu jego premiery. W 1994 roku utwór zabrzmiał na legendarnym Woodstock '94, gdzie O'Riordan zadedykowała go ofiarom wojen na całym świecie. W 1995 roku zespół zaprezentował "Zombie" na Saturday Night Live, a występ ten jest uznawany za jeden z najbardziej emocjonalnych momentów w historii programu.



Dlaczego „Zombie” jest ponadczasowe?


"Zombie" to nie tylko piosenka – to manifest sprzeciwu wobec przemocy, utwór, który porusza słuchaczy na całym świecie. Jego siła tkwi w autentyczności emocji Dolores O'Riordan i jej determinacji, by dać głos tym, których cierpienie jest często ignorowane.


Wciąż brzmi aktualnie i mocno, niezależnie od epoki czy kontekstu. Dzięki „Alei Rocka Symfonicznie” możesz usłyszeć ten utwór w nowej, unikalnej aranżacji, która przenosi ponadczasowy klasyk na nowy poziom muzycznego doświadczenia.


🎟 Chcesz usłyszeć to na żywo? Kliknij tutaj, aby kupić bilety.



📱 Śledź nas na Instagramie @agencja_brussa i Facebooku @agencjabrussa, aby być na bieżąco z naszymi produkcjami i fascynującymi historiami muzycznymi.


📰 Nie zapomnij także odwiedzić naszego bloga Kuluary, gdzie znajdziesz kolejne inspirujące wywiady i artykuły.


📩 Subskrybuj już dziś i zanurz się w świecie muzyki!


Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page